دو حدیث زیبا از امیرالمؤمنین علی(ع) - بچه های باخرز

بچه های باخرز

از وجود مبارک امیر عارفان حضرت على (علیه السلام)پرسیدند که : آیا انسان بهتر است یا ملائکه ؟ حضرت فرمود : إنَّ اللهَ عزّوجلّ رکَّبَ فىِ الْمَلائکةِ عَقْلاً بِلا شَهْوَة وَرکَّبَ فىِ الْبَهائِمِ شَهْوَةً بَلا عَقْل وَرَکَّبَ فىِ بَنى آدَمَ کِلْتَیْهِما ، فَمَنْ غَلَبَ عَقْلُهُ شَهْوَتَهُ فَهُوَ خَیْرٌ مِنَ الْمَلائِکَةِ وَمَنْ غَلَبَ شَهْوَتُهُ عَقْلَهُ فَهُوَ شَرٌّ مِنَ الْبَهائِمِ [بحار الانوار : 57/299 ، باب 39 ، حدیث 5] .

« خداى متعال در فرشتگان فقط عقل را نهاده است بدون شهوت و در حیوانات شهوات را بدون عقل و در فرزندان آدم هر دو را ( عقل و شهوت ) نهاده است . پس کسى که عقلش بر شهوتش غالب شود از فرشتگان بهتر است ، و کسى که شهوتش بر عقلش چیره شود ازحیوانات بدتر است » .

 * امیرمؤمنان علی (ع ) در خصوص آیین دوست یابی با بیان اینکه معاشرت با خردمندان موجب اصلاح اخلاق است، فرموده است: با اهل فضیلت معاشرت کن تا برترى یابى. زیرا همنشینى با خردمندان شرافت را مى افزاید و دوستى با نیکان موجب شرف و رفاقت با بدان باعث تلف و نابودى است.

این امام همام در ادامه با تاکید بر اینکه با نیکان رفاقت کن تا از بدان ایمن باشى. می فرماید: بهترین یاران کسى است که تو را به راه خیر و نیکى راهنمایى کند. چون همنشین خوب غنیمت و همنشین بد شیطان است.


نوشته شده در چهارشنبه 89/4/9ساعت 8:13 صبح توسط رضا خدادادی نظرات ( ) | |
پایگاه جامع اطلاعات دینی شهرستان تایباد

ابزار مذهبی وبلاگ
 فال حافظ - قالب وبلاگ

.


جدیدترین قالبهای بلاگفا


جدیدترین کدهای موزیک برای وبلاگ

designer

دریافت کد آهنگ